Saturday, July 24, 2010

Bad Habit

Aku rasa lah kan...aku ni banyak bad habit
benda ni kalau boleh mau diubah, sebab bagi banyak masalah kat aku
bila datang bad habit aku, serious susah mau berhenti then badan pun asyik ikut apa otak cakap...macam kena pukau...baru sedar consequences, pastu menyesal tapi tetap juga ulang benda yang sama

macam tadi...pegi jalan2 1B, tengok wayang sorang2
sengaja pilih cerita yang x ramai orang..mengada kan...mula2 masuk, aku sorang ja dalam tu....adalah masuk 5,4 orang kemudian...mostly kapel.
da la cerita 'chloe' tu lucah abis.kalau takat adegan lucah,xpa lagi.ni dengan skrip sekali lucah.
aku malas mau imagine apa kapel2 itu buat di blakang....

ok then, bad habitnya di sini...
aku ni, kalau jalan x plan plus sorang2, memang gila.
aku masuk Giant ja duit habis...mana x, semua benda mau beli
masa tu lah mengidam makan makanan tin, keropok, fast food, segala macam sayur mau beli, semua jenis air mau sambar....masa tu juga mau beli syampu, sabun padahal di rumah 1 tong lagi x habis....
aku perasan benda ni selalu jadi...dari dulu masa aku duk Desa Anggerik lagi
kalau sekali seminggu or 2 minggu g giant, x pa la kan...
normal lah beli groceries or apa2 yg patut tapi bila pegi giant pun 2,3 kali seminggu, asal pegi melayang 20-30 hengget...kalau 2,3 kali seminggu brapa?sebulan??
tu zaman2 student tu...kalau aku beli benda penting xpa juga...
ini x, bila sampai rumah, cek plastik semua dalam tu jajan...sungguh x berfaedah..
masa membeli, rasa macam semua benda penting....sudahla aku ni jenis x brapa makan jajan.
habislah jajan tu terperap sebulan pun x tentu bersentuh....
that's the worst part of my bad habit...
membeli sesuka hati tapi last2 terbiar macam tu juga...
ni baru balik, di bawah tu banyak gila jajan...stress aku tengok..macam bukan aku ja yang g shopping tadi....nasib juga rumah ni banyak orang makan jajan...
macam mana agak2 mau lari dari bad habit ni...risau pula sebab membazir sangat....
selagi dompet x kosong, selagi tu x stop ambil barang.
dan paling teruk, before masuk Giant mesti cucuk duit then brapa amount kena cucuk tu biasanya akan habis on time beli barang...pernah try x cucuk duit dgn harapan nafsu membeli akan terkawal tapi, pas keluar, duit dalam dompet tinggal untuk bayar parking ja...
pelik dengan perangai sendiri....


oh btw, ni ada sikit luahan rasa dan pendapat peribadi...
kenapa aku macam agak x suka bila orang selalu post di wall fb masing2 tentang keluhan2 yang x berpatutan??contoh macam 'missing home...missing family...needs vacation...'
ni semua kebanyakannya daripada orang yang sudah bekerja or masih study (penganggur sejati cam aku ni of course la x masalah mcm tu kan...hehehe~)
tambah lagi kalau yang mengeluh tu adalah orang yang sama...kalau boleh, mau setiap hari mengeluh itu ini...kalau banyak sangat mengeluh, kenapa at the first place terima kerja tu?
sorry if i hurt someone but really...masa x kerja pun mengeluh...ni bila dapat kerja, baru berapa hari duk jauh dari rumah da macam2...
like i said...to say it once, forgivable...but to say it many times...annoying!!!
kalau suka sangat mengeluh, cuba fikir masa duk rumah x buat apa2 dulu???
adakah rasa bahagia yang teramat sampaikan kita perlu mengeluh bila suda dapat kerja yang maybe hanya beberapa kilometer dari rumah sendiri???
mungkin komen ini berbaur cemburu (x dapat kerja kan...) atau berbaur ingin mengkondem sesetengah pihak.....
tapi percayalah....dulik apa aku.
asal buka fb ja, awal2 pagi lagi sudah berbillion2 post keluhan yang sama....ingatkan 21 hours ago...rupanya 5 minutes ago...aduiyai, sanggup budak2 ni bangun awal pagi semata2 mau post keluhan masing2 di fb....

No comments: