Thursday, September 17, 2009

bila nak dekat raya........

biasalah kan,kalau nak raya ni...macam2 feeling kita ada
masa tengok iklan raya pun aku leh nangis...
contohnya tadi,masa tengah tengok iklan raya pasal TM kalo tak silap...yang si pieere andre ngan fatimah jadi anak beranak lam tu...cite pasal anaknya tak dapat balik sebelum raya sebab ada kerja then dia baliklah pagi raya ....
benda simple macam tu...pun aku boleh tersentuh hati...
mungkin sebab aku pun akan balik pagi raya kot..tak macam sebelum2 ni,malam raya tu dah bizi da siapkan apa2 yang patut...
cuba kalo iklan ni dia tayangkan masa bukan raya,mesti takde de nak feeling2 ni....lagi gelak2 ada la.....


bila nak dekat raya juga lah aku jadi sangat malas....
malas dalam erti kata yang tak patut2...
malas nak makan..malas nak keluar...dan malas segala2nya...
tadi masa buka puasa,aku just makan megi dan ayam goreng yang aku beli masa g giant after cucuk duit tadi (eh..kata malas nak kluar...ini emergency kes la Bedah...)
memang takde hati sangat nak makan sedap2..
cuba ko tanya masa awal2 or tengah2 bulan puasa dulu, pantang ada offer g bazaar terusssss angguk....


masa2 ni jugaklah aku ada sindrome kemurungan..
taknak bercakap ngan orang lain...kurung diri dalam bilik...
malas nak ambik tau hal sekeliling...
tak tahu kenapa tapi semenjak dua menjak ni,aku jadi malas nak layan macam2 kerenah orang...bila hal dah jadi macam ni,mulalah aku nak mengungkit segalam macam kejahatan yang orang dah buat kat aku....tapi dalam hati je la...takkan nak lepas semua depan orang tu kan...aku masih boleh mengawal emosi agar tidak sampai ke tahap itu lagi....


kalau ikutkan kedudukan kewangan aku sekarang, aku boleh dikategorikan sebagai 'selamat tapi cukup2 makan'...hal ini seterusnya mendorong aku untuk lebih berhati2 dalam berbelanja...beli hanya barang yang memang betul2 diperlukan sahaja...
tapi,dekat2 nak raya ni,pantanglah nampak benda best, mesti nak beli...
macam tadi masa kat giant,nampak selendang yang macam best..terusssss beli...sedangkan tak tau nak pakai bila...lepas beli tu baru teringat yang aku nak beli beg baju tambahan sebab beg yang lagi satu aku da hantar balik rumah masa cuti dulu.so, kira penting lah kan....terpaksalah beli jugak walaupun dah over-budget....pastu menyesal tak sudah....hmmmm...


nak dekat2 raya ni jugalah aku rasa lambat sangat masa bergerak
nak tunggu buka puasa pun rasa macam lambat gila walaupun pada hakikatnya,aku menghabiskan masa setengah hari itu untuk tidur
2 hari rasa macam 2 minggu...
macam nak tunggu kuliah Food Analysis habis je...eh,yeke?lalala~
seksa tau...seksa...banyak je kerja yang boleh buat sebenarnya...report bakery melambak...tesis writing tak start lagi...tapi kan...orang da nak raya ni,mana ada feeling nak buat kerja lagi cekguuuu....
dulu masa tengah bizi ngan macam2 kerja..dengan testnya...assignment..presentation..lab work...rasa macam nak bernafas pun tak sempat...masa tu juga lah ko nak bersempit2 mencari ruang untuk berhibur...sekarang ni,bila dah ada masa kosong yang banyak,nak berhibur apa lagi???semua benda dah buat...internet pun macam kena sumpahan je...lammmmmbattttt gila!
tu lah...lain kali...ingat 5 sebelum 5.....


dan masa2 nak raya ni jugaklah aku terasa lonely...ye lah..orang lain da nak balik...aku still lagi terperap jadi pekasam kat nilai ni....
ni lah padahnya kalau nak sangat balik lambat...ni bukan alang2 lambatnya...ni balik pagi raya...kalau balik subuh2 takpe lagi...ni tak...sampai rumah orang dah nak tutup dah open house...hoho...
pada saat2 macam ni...ARASHI memang tak dapat menjadi pengubat hati..ceh~
walaupun hari2 kosong aku ditemani ARASHI, tapi diorang still tak dapat mengganti keseronokan untuk balik kampung...lainlah kalau tetiba diorang muncul betul2 depan mata aku kan...raya pun aku boleh lupa kot...hehe


tapi,walau apapun,raya tetap raya...balik lambat ke...awal ke...yang penting balik,dapat sambut raya dengan family tu pun dah kira syukur sangat dah tu..

kepada yang balik beraya...have a safe trip...
kepada yang tak balik beraya...jangan sedih2..pi lah cari siapa2 geng yang tak balik beraya...round2 rumah lecturer ke,kengkawan yang tinggal dekat2 ke....biasalah kan..masa muda ni lah kita kena rasa macam2 pengalaman dalam hidup,walaupun kadang2 ada ibubapa yang tidak memahami,tapi jangan lupa untuk call minta maaf di pagi raya.....nanti sejuk lah hati diorang tuh....huhu

kepada semua kawan2, readers, bloggers and all muslimin and muslimat
SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI
kalau ada sesapa yang terasa hati dengan tulisan2 di blog ini,harap dimaafkan segala kelemahan...maaf zahir batin orang kata...

No comments: