Sunday, June 27, 2010

cerita hantu

macam mana hantu itu boleh jadi menakutkan
siapa yang memulakan cerita pasal hantu
hantu isap darah, hantu makan budak etc.
kalau ada orang mulakan cerita, hantu itu suka senyum dan sangat ceria
mungkin reputasi si hantu agak baik di mata masyarakat

adik aku yang berumur 2 tahun lebih sudah pandai takut hantu
takut secara melampau pula tu
siang2 pun takut hantu
susah aku mau bergerak ke sana sini
terpaksa duduk dekat dia ja sambil main laptop (eh, bukan selalu mmg cmtu kah??)
kalau malam lagi dahsyat
lampu bilik aku sudah rosak
tapi dia suka naik bilik. akibatnya, asyik peluk x mau lepas
pastu dia balik2 tengok tingkap di luar bilik
orang kata, budak2 kecik ni boleh nmpak benda...
ntahla betul atau tidak tapi bila aku tnya ada kawan atau tiada, dia terus alih pandangan tengok tempat lain sambil marah aku...erhh, agak seram

tapi adik aku ni mmg penakut
lelaki yg x dikenali, tikus, binatang panjang jln x betul (ular, cacing etc.) semua dia takut
kalau dia takut, badan dia akan keras sambil memeluk aku dgn kuat
dia juga mula takut bila rambut aku x terurus dan menutupi bahagian muka
takut bila nampak orang pakai telekung
takut bila nampak orang rambut panjang
semuanya ciri2 hantu stereotype kan...

jadi, siapa yang menyebarkan bahawa hantu itu sangat menakutkan
dengan ciri2 standard adalah berbaju putih, berambut panjang dan berwajah buruk
semua orang pun kalau nampak hantu mesti claim hantu mempunyai ciri2 seperti yang dinyatakan...x semua pun mesti ada 1,2 kan...

kesimpulannya, aku x pernah nampak hantu
so, x boleh cakap banyak sebab aku sendiri pun x tau hantu tu camna
tengok dalam filem2 biasa rupa hantu ni semua lebih kurang ja
tapi harap2 la aku xkan jumpa hantu
kalau jumpa pun, biarlah versi yang lain sikit
eh, celuparnya mulut aku ni.....

No comments: