Thursday, May 7, 2009

AKU DAN HANYA AKU...

terasa lonely pulak after housemate yang lain balik rumah
semalam hantar Dib p stesen bas utk ke LCCT
dia balik Kelantan naik flight...rasa cam nak ikut..huhu
kami sewa kereta.aku drive sampai campus,amek Noi then Noi sambung drive p stesen bas.
tadi hantar Siti pulak p komuter.aku drive pegi stesen komuter then,Noi drive masa balik
kami memang mengamalkan pemanduan berhemah dengan bertukar2 pemandu..hoho

aku baca novel yang aku pinjam dari Acik.
cerita sal budak2 sekolah nak ambik SPM
tiba2 aku rindu zaman sekolah menengah
paling aku rindu adalah subjek Fizik
serius...walaupun masa form5 aku masih kabur2 dengan masa depan sendiri,
tapi aku pasti yang aku macam akan teruskan dalam bidang Fizik atau Kimia
Bio......memang bukan favourite!hoho....(sori cikgu Amir)

tapi masuk matrix,aku ambik sains hayat...walaupun aku dapat sains fizikal
mengapakah aku tukar????sebab aku bangang masa tuh!
terpedaya dengan kata2 cousin ku...palui!
kami sama2 dapat sains fizikal tapi dia ajak tukar ambil sains hayat
aku pun dengan lurusnya bersetuju dan teruslah isi borang tukar kos...
sekali dia tak tukar....sungguh hampeh!
then,bila dapat list student yang berjaya tukar,tengok nama aku...ada
terussssss la aku menangis....bersama2 dengan sorang kawan yang aku baru kenal through mentor menti program...bagus kan saya...baru kenal,terus dapat 'a friend in need is a friend indeed'....haha!

masa sekolah menengah aku agak suka maths dan add maths (walaupun result selalu hancur!)
tapi,masa matrix la aku belajar membenci maths....serius!
satu sebab utama,lecturer bosan dan tak best!hoho...
dan aku masih tidak berjaya menanam minat terhadap biologi...
kimia masih di tahap memuaskan...agak menarik

masuk uni pulak aku ambik kos 'Food Biotechnology'...
Bio lagi....aku macam risau...aku ni pun satu...dah tahu tak suka Bio,degil lagi apply benda tuh!
tapi,i decided to give it a try....then...its quite interesting!
at least aku tidak akan belajar benda2 like plants,the part of it or the human body,inside and outside...all the real stuffs!huh~
aku serius tak suka subjek tuh!ada juga lah masuk pasal tumbuhan tapi just a little la....
so,boleh diabaikan...huahuahuahua
oh...by the way,i love microbes...haha!
jangan ditanya soal maths pada masa ini...aku masih ingat tambah tolak darab bahagi pun kira syukur la...last study pasal maths masa 2nd year subjek Biostatistics...tu pun hampir putus nyawa......

topik utamanya di sini (waa...menyimpang jauh...) aku rindu fizik
ada sekali tu,duduk2 waktu petang,saja tak buat apa2,tetiba teringat kat fizik..dahsyat..
aku kalau berkhayal,apa2 pun boleh....huhu
tapi aku boleh cakap macam tu sebab aku hanya belajar topik2 asas pasal subjek tu
cuba kalau aku study lagi deep....mesti sakit jugak...ayat penyedap lah katakan....
kenapa aku suka fizik????sebab aku rasa fizik logik
aku percaya,setiap benda di dunia ni berlaku kerana 'sebab'
kalau kimia,sebab dia invisible sikit...cerita pasal molecules,reactions segala....
Bio pulak lagilah nampak...benda depan mata...tapi oleh kerana saya agak kureng bab2 teori,jadi sebab tu saya agak kureng dalam hal hidupan....

back to basic,inilah yang dinamakan takdir...Tuhan dah tunjuk jalan aku bukan dalam bidang Fizik mahupun Maths...
aku ditakdirkan untuk meneruskan pembelajaran Bio dan Kimia...
nak tak nak...kena chenta juga dengan subjek ini....dan sekarang memang rasa sangat bersyukur sebab masuk bidang 'Food Biotechnology'
aku boleh buat macam2....aku boleh masuk Bio e.g. genetics,microbes ataupun aku boleh go on dengan Kimia such as organic chem,analytical chem,biochem,food analysis dan macam2 lagi..
aku juga study pasal food product like food processing,sensory analysis,product develoment..
above all that,aku rasa aku tidak menyesal pilih jalan ni...
walaupun ambil masa jugak untuk sesuaikan diri tapi hasilnya...i loooiiiikkkeeeee...hehe

after all the things that i had go through these years....i'm now can proudly say 'Goodbye' to physics..........and maths....hoho


WHAT YOU WANT IN LIFE IS NOT ALWAYS WHAT YOU GET



entry sebegini hanya akan wujud kalau seseorang itu hampir mencapai 'expiry date' di universiti...huhu

2 comments:

~miszirdawaty~ said...

kenapa la aku amek biokimia.
haha~
tiba2.
kO blk ka???

himawari_shida said...

aku tabik la ko amek biochem..
cukupla 1sem jak aku study subjek tu...seksa wooo..hoho
aku blk 15jun