Monday, May 25, 2009

ANTARA CINTA DAN CITA-CITA

Entah kenapa sejak akhir2 ni,aku selalu sangat memikirkan tentang kehidupan
mungkin setelah 22 tahun hidup di dunia ni,baru aku sedar bahawa aku masih belum melakukan apa2 yang boleh dibanggakan
aku asyik bertanya kepada diri sendiri "apa yang aku lakukan sekarang?"
masih banyak yang perlu dicapai untuk kepuasan hidup di duniaJustify Full
aku ada impian,aku ada cita-cita
semua orang pun mesti ada dua benda ni kan?
dan dua benda inilah yang menjadi inspirasi untuk kita teruskan kehidupan (kalau dilihat dari sudut duniawi)
tapi kalau lihat diri aku sekarang,apa yang aku sedang lakukan,memang sangat jauh untuk mencapai impian dan cita-cita aku
even aku sendiri tidak berapa gembira dengan apa yang aku lakukan.
jadi,kenapa aku perlu teruskan dengan benda yang aku tidak suka kan?
baik aku quit and then find something that will make me happy....

tapi....................................................................................................................................

kalaulah hidup ini semudah itu,aku rasa memang ramai yang akan pilih jalan tu
tapi dalam membuat sebarang keputusan,kita mesti mengambil kira semua orang yang berkaitan dalam hidup kita.
apatah lagi kalau macam aku ni,yang masih bergantung harap dengan sokongan ibu bapa terutamanya dari segi kewangan
sekarang ni,aku hanya 'go with the flow'...selesaikan dahulu benda di depan mata,
barulah kita beranjak ke 2nd phase di mana 'its all up to me'..hehehe

aku teringin melakukan sesuatu yang boleh membawa aku mengelilingi dunia,kenal dan lihat bermacam ragam manusia...
aku pernah tengok tv di rumah bersama parents aku pasal mercy Malaysia yang pergi ke negara2 yang tengah berperang untuk memberi bantuan.
aku cakap dengan ayah aku "wah,bestnya...teringin nak join.kalaulah ada chance buat kerja macam tu kan best..."
ayah aku cakap selamba "tak payahla...bahaya pergi tempat macam tu...kalau ko yang kena jangkitan apa2 kan susah..."
terus aku diam...no green light la maksudnya..huahuahua

aku pernah lagi terfikir untuk jadi cikgu sebab boleh apply mintak pedalaman and mengajar budak2 sekolah dalam serba kekurangan...
wah...tu memang seronok lah rasanya
tapi aku cancel sebab aku memang tak suka jadi cikgu....jadi cikgu memang kerja mulia tapi,aku memang tak suka buat benda yang sama tiap2 hari,tiap2 tahun
aku sukakan kepelbagaian...waahhhh
satu lagi,jadi nurse.pernah juga terfikir sebab boleh pegi klinik2 luar bandar dan tolong orang2 kampung (nak jadi doktor tapi tak mampu..huhu)..tapi sekali lagi cancel sebab.....aku tak suka jadi nurse...hohoho

aku sangat berharap yang satu hari nanti,aku dapat mengembara seorang diri keliling dunia dan tengok apa yang aku boleh bantu kepada mereka yang memerlukan
walaupun sekarang ni,aku boleh kata impossible untuk aku buat semua tu tapi aku yakin,satu hari nanti,bila aku sudah bersedia untuk berhadapan dengan dunia luar...ceh...aku akan buat.
aku prefer seorang diri.mengapakah?????
sebab leceh kalau ramai2....boyfriend???oh...not in the list..muahahahahaha
ni lagi satu cerita...kalau sentuh soal boyfriend,aku tak tahu nak ulas macam mana
its not that i doesn't like to fall in love tapi,aku rasa masih belum masanya
masih banyak yang aku perlu buat dalam hidup aku,untuk diri aku sendiri,untuk keluarga....
memanglah,siapa tidak mahu bercinta kan...siapa tak mahu kahwin,ada keluarga sendiri tapi...entahlah....mungkin sebab aku prefer to live on my own buat masa ini (ceh...cakap ja lah tiada orang nak...huhu)
ada atau tiada orang nak itu lain cerita
sebab kita tidak akan tahu selagi kita tak cari kan?
and that's the problem!!!aku ni bukan jenis yang suka melayan dan mencari2 lelaki yang ideal untuk dijadikan buah hati pengarang jantung....
bagi aku,cinta itu natural so,biarlah kalau ia datang pun dalam keadaan semulajadi juga
bukannya...ok,ko dah aim lelaki ni hensem,cool,alim la bagai and ko pun mulalah menggedik2 nak ngorat lelaki tu sampailah lelaki tu sangkut then setahun kemudian,break sebab tiada kesefahaman.....owh...sorry....if you call that love,i call it disaster!
pernah orang tanya aku,adakah aku ni anti-lelaki or no interest in men at all...
aku gelak sebab sungguh tidak relevan soalan itu.....
am i look like a lesbian????????

ok...back on track shida....
jadi,begitulah (wah...masih mencari2 di mana aku stop tadi)....
masih banyak yang perlu aku capai dalam hidup
aku punya impian dan cita-cita yang agak besar aku rasa tapi tidak mustahil untuk dicapai.
cuma,perlukan sedikit usaha dan kerja keras.....
tapi sebelum tu,apa yang utama,aku kena habiskan apa yang ada di depan mata sekarang ni...tahun2 terakhir di universiti sangat menguji mental dan fizikal...
after that,after graduation we'll just see what'll happen in my life because i'm so excited to know about the next chapter of my future.....


aku tengok dari satu drama jepun, Bambino (starred by Arashi's Matsumoto Jun)
ada part seorang tu cakap

'THOSE WHO CANNOT ACCOMPLISH THINGS IN FRONT OF THEM RIGHT NOW,ARE NOT QUALIFIED TO TALK ABOUT THE FUTURE'

so,aku tidak ingin menjadi seorang yang tidak berguna itu....

GANBARE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!





2 comments:

kaiy said...

Alhamdulillah...akhirnya setelah 22tahun ko terpikir jugak akhirnya...

err...aku ndak terfikir lagi tau!ko tengok2 lah nanti di blog aku tu kalau aku suda terfikir...

himawari_shida said...

errr
ambil masa yg lama jg tu mo pkr
haha