Sunday, May 10, 2009

OTANJOUBI OMEDETOU!!!!!!!!

salam pembuka bicara....
aku birthday 10th may sebenarnya(wah tetibe sungguh!)
tapi oleh kerana ke'bizi'an yg melampau pada hari ini,maka update lmbat sampi...hoho
pa pon,meh review apa yg tlh berlaku pada usia aku genap 22thn hidup di dunia ini...


MIHAS 2009
8.30am-2.00pm(sepatutnye kn stay smpi 4.00pm tp biasela...)


memang ramai sgt org dan banyak sangat booth (dan makanan serta minuman percuma)...ade bape hall tah..4 ke, 5..tak sure sbb x smpt nak kire.banyak negara join tp ade yg cm xde je aku tgk...

ya...sia mimang kenegerian...hoho

aku nak tanya pasal biotech or pasal halal certification kat certain2 company tapi byk yg dtg ni org marketing.so,drg tak berapa tau pasal benda2 ni.booth2 yang ada pun just dibuka untuk jualan dan diberi sampel produk makanan drg sahaja e.g. nugget,sosej,coffee,kerepek,biskut etc. semua tu tester la...memang kenyang kalau datang situ.tapi aku memang kecewa la sebab sekali imbas,MIHAS ni lebih kepada pasar malam.siap ada tester sate lagi.wakil2 yang dtg pun memang byk yang tak tahu pasal halal.ada satu IKS tu,produk dia tiada cop halal sedangkan dah beroperasi dalam 2thn so,aku pun tanya kenapa tak minta halal certification lagi.org tu kata,ada kawan dia da pegi kursus(org company jgkla...) tp drg tak minta lagi.pastu ada plak sorng visitor masa tu ckp "ala...halal tu ikut kita je...yang penting kita tau produk kita buat mcm mn,kt tau produk kita halal".hmmm....mentaliti org kita,drg ingt cop halal tu main2 ke apa sekarang ni?yakin sangat ke dengan bahan mentah yang digunakan untuk buat produk?percaya sangatkah dengan 'supplier' bahan2 mentah yang digunakan?tu belum masuk GMP lagi.manalah bisnes nak tahan kalau ambil ringan pada tempat yang tak sepatutnya?drg fikir,yang penting sedap,boleh jual.memanglah....tapi masyarakat sekarang semakin celik bab2 halal ni.ada masa aku pegi booth minuman.company tu hasilkan banyak 'brand' minuman tapi,ada yang guna logo halal JAKIM tu ok la.tapi ada juga produk guna logo halal yang macam tulis tangan je...aku tanya "ni kenapa logo lain2 ni?".pastu org tu kata "ni coffee,sedap woooo"...rasa mcm nak gelak je depan muka dia masa tu...kebanyakan diorang ambil ringan.yang lagi sedihnya,most of the managers utk company2 yang datang tu adalah chinese and diorang ni mana nak kisah sangat.yang penting barang jual....memang semua company yang buka booth masa MIHAS tu ada halal certification sbb itu syarat utama tapi diorang still tak boleh deliver dengan baik bila orang ada kemusykilan2 macam ni.

salah satu sebab utama kenapa aku nak pergi MIHAS.aku nak sangat tau pasal makanan halal kat Jepun sebab apa yang aku tau,memang sangat susah nak cari makanan halal di Jepun.memang ada tapi sangat sedikit kot berbanding dengan negara2 lain.tapi hampeh!takde pun booth Jepun tapi tapaknya telah diduduki oleh Munchy's.kat area ni la aku ulang alik ngan syafika,semata2 nak pastikan memang booth Jepun betul2 takde sampailah aku puas hati


Lowyat and Times square
2.00pm-7.00pm

ni tujuan utama aku keluar sebenarnya...hehe
pegi lowyat dengan syafika,menaiki bas shuttle MIHAS yang free itu ke monorail Medan Tuanku.dalam bas,ada uncle dari Ipoh yang beramah mesra ngan kitorang.tapi,tak sampai 2mnt pun borak,tetibe msk bab politik.dia hulur kertas pasal ulasan politk kes Anwar Ibrahim kot (aku tak baca lagi..haha).uncle ni chinese and dia kata,kerajaan tidak adil...makan rasuah.then dia tanya aku asal mana,aku kata Sabah.dia tnya lagi,native?aku kata,ya.terus dia kata "Sabah and Sarawak should be independent"..mende tah..nek je aku cakap,saya tak masuk Filipin pun dah kira syukur da pakcik....hish..ade2 je manusia ni...

i got my baby back!!!!oh...mp4 ku...mengapakah kamu bertapa sangat lama di celltech itu?????

saya telah membeli ini....card reader

dan ini....semuanya kerana mp4 ku....(sile lihat harga yang sebesar2 alam tu...saya memang suka brg2 murah)

dan juga telah men'shopping' ini di times square...ok,nak cakap jugak baju harga rm15,belt rm10...baju ni short sleeves tp demi blog,aku sanggup pki 'stongan' pada wktu tgh2 mlm buta..(trpksa snap sndiri tp aku bukan pakar so,hasilnya pun tak pakar jugak)

masa sampai times square tu,mmg tak plan nak beli apa2 sebab tengah kering.nak g solat and makan je sebenarnya tapi,oleh kerana syafika yang menawan dan baik hati itu telah membelanja aku makan di The Chicken Rice Shop (sambil jeling Yuni) maka aku pun dgn gembira tetibe bershopping plak...(klu aku tau die nk belanja,baik aku 'ye' kan je masa dia ajak makan Kenny Rogers...huhu..suka sgt bt surprise!!)

KL Central
7.30pm - 9.00pm

kat sini memang sangat tragis!!!!
sampai KL Central,terus g solat lagipun,Zila da tunggu..nak balik sekali ngn dia
after solat,dia keluarkan plastik berisi banyak patung kecik2 then dia kata "bah...pilihla..." aku ngan syafika ni macam orang jakun,berebut2 buka plastik,gelak2...org kat surau tu sabar je kot tgk kitorng cmtu...huhu

aku ckp ngn zila aku ambik dua...patung tu dgn keychain tu..hoho..tamak kan aku....tapi gaban ok jak ba kan..huhu..syafika ambil patung kumbang yang dalam die ade cam biji2 beras
(abaikan background kat blakang..aku cuma nak ambik port yg sesuai...hoho)

kisah tragisnya bermula masa menunggu tren ke Nilai.baru nak turun,then terdengar announcement yang penumpang Nilai dan ada beberapa tmpt lain boleh naik keretapi laju,ape tah nama die.kitorng pun berlarilah dgn bersemangat trun tangga...sempat kejar tp x dpt masuk sbb gile byk org!!!!!rasa macam dalam scene filem Hindustan slalu yg masa org tgh kejar2 naik keretapi smbl keretapi tu gerak..tp yg ni xdela gerak lagi....bile aku ckp ngn syafika cmtu,die kata "naa....naiklah atas.kan biasa dlm filem cmtu..."...hoho.aku masih waras.zila dpt msk dgn susah payah then,keluar balik sebab aku ngn syafika mmg da tak boleh msk.nak keluar tu pn mmg pyh gak.rasa lucu gile.org2 yang duduk2 kat situ pun tgk je proses kitorng membodohkan diri sndiri kejar tren,dpt msk pastu kluar blk...haha!

muka2 tabah menunggu tren...

then,second tren dtg plak...ni pun berebut gak...syafika da naik tapi memang ngam2 kat pintu.aku ngn zila mmg tak boleh msk da...sebelah tgn zila pegang syafika kat dalam,sebelah lagi pegang aku kat luar,pastu kitorng gelak2....para jejaka kat belakang syafika pun gelak2 gak tgk aksi bodoh kitorng.....
penumpang yang terlepas tren 2 kali...ni pun masih ramai.tak masuk kat bhgn depan lagi tu.cuba imagine klu tambah org2 yg da naik 2 tren sebelumnya....dahsyat wa ckp luuuuu

muka birthday girl yang berminyak,berpeluh dan melekit tapi tetap gembira....

masa dlm tren,ada couple malay ni brdiri sebelah aku...then pompuan tu dpt duduk.pastu ms stesen kajang,ade kosong sebelah dia...bf pompuan tu nak pegi kot tapi aku terus je cepat2 duduk....lantak ngko...biarkan ko berdiri...aku takkan benarkan maksiat berleluasa di dalam tren pada hari jadi aku...muahahahahahahahaha (ayat dengki takde bf...oopppsss)...da la pompuan tu pakai tudung...nyampah je i tgkkkkk...lelaki tu buat senyum kempunan je...hahahahaha!

sampai Nilai dalam 9lbh...blk anggerik parents syafika hantar dan sekarang baru rasa penat dan ngantuk (aku tahan sebab byk minum coffee ms kat MIHAS)..sebelum ni tak pulakkkkk


my dinner...sekali lagi,abaikan background kat blakang

so...tu je la ye....aku rasa entry ni pjg gile....lantak r...nanti takyah la aku update selama beberapa hari.....

anyway...thanks a lot kepada yang wish...yang belanja tu,lain kali belanja lah lagi....
aku sangat menunggu wish dari seseorang dengan harapan dia masih ingat kat aku...ternyata,terbuktilah bahawa aku memang sudah dibuang dari kamus hidupnya sebab aku rasa dia masih ingat birthday aku...hmmm...patutkah aku buang beliau dari list ym?

No comments: