Saturday, March 27, 2010

Nasib hidup berseorangan

tajuk entry macam aku ni janda yang sudah jatuh ditimpa tangga betulla...huh~

semalam saya period hari first...agak lewat untuk bulan ni plus, bulan lalu saya tidak period.
macam biasa, kalo benda ni datang lewat mesti kesenggugutan dia adalah di tahap yang dahsyat...saya kalau period setiap kali memang akan senggugut and pernah rasa lagi dahsyat dari ini. bila darah kotor keluar mencurah2 ni, emosi pun turut terganggu...rasa macam mau marah selalu. tanda2 PMS saya adalah selera makan yang melampau, kekerapan membuang air kecil yang tinggi dan kesakitan breast yang amat ( ko imagine masa jalan badan terbuai2 pun breast aku boleh sakit gila...apa lagi masa turun tangga or jogging, lu pikir lah sendiri)...

itu PMS nya...semasa period pula, emosi memang x stabil tapi semua simptom2 PMS di atas da hilang...aku memang kurang ke tandas, breast sudah tidak sakit dan selera makan masih ada cuma malas mau makan...serius, kadang2 aku boleh 1 hari x makan masa period sebab malas mau buka mulut & makan. mungkin ketidakstabilan emosi juga menyebabkan aku malas mau makan ni.

so, berbalik kepada cerita asal, semalam aku 1st day period dengan senggugut yang amat, kakak aku bawa pegi shopping barang2 untuk buat kek sempena birthday party dia hari ini. pegi jua gagahkan diri sebab da janji before tu untuk kan...kakak aku ni lain, dia ni memang seorang yang penuh dgn uncertainty...lepas siap beli barang, singgah pulak kedai barangan rumah, mau beli perhiasan bilik sains di sekolah katanya (kakak saya seorang cikgu)...ingatkan dia sudah decide before tu...ni x, masa tulah baru moa decide pastu keliru...tukar itu ini...tengok benda lain lagi...memang seksa okkk...mula2 tu dapat tahan lagi, but after that, terus melarikan diri ke tandas....

hari ni pun senggugut still terasa...gagahkan diri juga buat kerja2 rumah like cuci baju seminggu punya simpanan...dan buat kek untuk birthday party tu la...aku mampu buat kek batik ja...kakak aku buat brownies then aku juga yang kena kemas balik dapur tu after the mess they created...haih~....memang tahan ja la....
then mak dengan kakak jalan, pegi hospital lawat cousin yang mau beranak. aku memang x mampu sudah masak tengahari. suruh cousin aku lelaki yang lepak di rumah itu masak...dulik ko...masak la suka hati...diorang pegi hospital memang lama....dari pukul 11 lebih camtu, sampai pukul 2 belum balik lagi...sabar aku tinggal sedikit....aku memang bukan penyabar kalau bab2 tunggu orang ni...dekat pukul 3 pun belum lagi...oh ya, party itu dijadualkan akan diadakan di kampung. plan asal mau balik pagi or tengahari tapi bila lambat sangat, aku pun da x faham flow dia macam mana...aku tidur sebab tension...diorang datang pukul berapa aku x tau...yang penting aku sudah malas mau bangun masa tu...bila aku bangun, rumah sudah kosong...tiada orang...semua sudah balik...aku hanya berharap diorang lupa bawa kek batik tu balik sekali sebab aku baru simpan dalam peti ais...sekali tengok, haish...semuanya sudah kosong...aku kecewa....kempunan...juga sedih sebab sorang2 di rumah...kalau aku tau, baik aku balik ja awal tadi bawa kereta mak aku....sekarang sudah petang, aku takut drive sorang2 dalam gelap balik kampung....walaupun kereta mak aku ada ja tersadai di depan tu...

wahhhhhh....the point is aku x dapat pegi birthday party tu.....
no use for me sacrificing doing all those things, endure my pain this whole day.....
at the end.....i was always the one that left behind......
emosi sangat tidak stabil....mau marah tapi sama siapa?????sedih tapi siapa mau pujuk....lapar tapi tiada makanan sedap.....malas mau masak.....malas mau buka mulut untuk makan.......
adeh~~~~~~~~~

3 comments:

「dieyb」 said...

tragic..

Ruwaida Ridzwan said...

kesian~ak pon x period lg nie...slalu je lambat.every month.haha.

Sayer Best said...

kesian ko shida.Apa kata ko amek supplement macam EPO untuk stabilize hormone ko dan kurangkan sindrom PMS.

Perhatian:saya tidak menjual produk tiu.hehehe