Sunday, March 15, 2009

DAB...DIB...DUB...

ntah kenapa macam sangat berdebar hari ini
petang tadi after lunch (ye...saya lunch pd waktu ptg...)
memang tiba2 berdebar..
adakah sebab aku terlebih kalori menyebabkan jantung aku
terpaksa mengepam darah dengan laju???? (ada kaitan kah....)
tapi aku hanya makan telur+kentang+ikan bilis (lauk biasa hujung mnggu)
selama ni tak berdebar pun

mungkin sebab aku rasa esok dah stat kuliah balik
then aku sedar yang kerja aku belum siap
then aku terasa takut sebab jumaat ni aku kena present thesis proposal
then lab report belum siap sebab benda alah itu sgt susah untuk dikira
then aku tiba2 teringat yang aku ada test food product development hari selasa

oleh yg demikian...lepas bertafakur pada waktu asar..mohon ketenangan...
aku trus lah melompat2 di bilik
kena pulak masa tu hujan agak lebat so, bestlah kan...
nak tido tapi bila tutup mata,mesti makin berdebar...tak dapat tido
sebab kepala sangat serabut

penyelesaian terbaik adalah dengan berpeluh
cara yang paling senang untuk berpeluh adalah melompat
disebabkan aku ni agak bertamadun sket..so,aku menarilah kan..
at least,takdelah aku melompat tak tentu hala
ada lah jugak step...
dan benarlah sesungguhnya,"rakyat sihat...negara maju"
bila berpeluh,kita akan rasa selesa...
minda rasa lapang,badan rasa cergas..

oleh itu..saya menyeru...
marilah kita bersenam semua..tak kira apa jenis senaman pun
yang penting kita dapat mengeluarkan peluh
jangan salah anggap yng senaman ini hanya untuk mereka
yang ingin kelihatan 'selim melim' sahaja...
bila orang tu bersenam..mesti kena tanya..'aik??diet kerrrrr'
penggunaan kata 'diet' tu pun dah salah....

mentaliti orang melayu ni masih sangat lemah dalam hal kesihatan
itulah sebab kenapa orang melayu paling banyak menghidap penyakit 3 serangkai (jantung,kencing manis,buah pinggang)
makanan..cara hidup..ramai berpendapat bahawa bila usia makin meningkat, kita tak perlu bersenam or menjaga kesihatan..
sebab itu purata umur orang melayu untuk hidup adalah dalam lingkungan 60~70 thn

saya suka menonton cerita jepun...bukan hanya cerita..variety show pun selalu juga
dalam satu rancangan yg saya lihat,ada beberapa orang tua yang ditemuramah untuk minta pendapat tentang sesetengah hal...
kebanyakannya umur mereka dalam lingkungan 60~70..ada yg sampai 100++
tapi,mereka masih kelihatan bertenaga dengan melakukan kerja2 ladang dan sebagainya malah, dapat menjawab soalan penemuramah dengan baik...
rasanya,ini disebabkan rakyat jepun sangat gemar makan sayur2an..makan pun selalunya dimasak sup sahaja...itulah sebabnya mereka masih kelihatan bertenaga walaupun usia sudah lanjut
saya pasti,kalau di negara kita...umur 60~70 thn boleh dikira sangat tua..
kadang2...kita pun tak faham apa yang mereka katakan..orang tua tak faham orang muda and vice versa....

saya bukan nak katakan negara matahari terbit itu adalah baik (walaupun ada sesetengah perkara itu adalah betul)....
negara kita pun apa kurangnya...cuma,kita perlu ubah cara hidup kita
tidak bermaksud kita harus ikut 100% cara mereka...apa yg baik kita ambil...
tidak semestinya disebabkan mereka orang kafir..kita terus anti habis2an...

jadi..marilah kita bersama2 memperbaiki cara hidup kita
ajal maut di tangan Tuhan..
namun,adalah hak kita untuk mendapat kehidupan yang lebih baik
atas usaha sendiri...
setiap titik peluh usaha kita..ada balasan di akhirnya.....

No comments: