Saturday, March 28, 2009

pada pukul 8.30 malam 28 mac 2009

EARTH HOUR
jadi aku ni pun sangat bersemangat menutup lampu dari pukul 8.30-9.30
kwn2 yang lain pun bersemangat juga...
kami ni kan memang supportive
ko panggil la pegi event apa2 pun,kalau tiada halangan..insyaallah muka2 ni juga yang akan menca'pub'...huhu
contohnya minggu integriti fakulti
walaupun kami yang senior ni sangatlah busy,ditambah pulak dengan mengambil kos bioteknologi makanan adalah sangat berisiko dengan kesibukan lab di hujung sem....kami tetap bersemangat turun untuk sama2 memeriahkan majlis..
ada budak junior yang memang menyakitkan hati,langsung x nampak batang hidung..taik hidung apatah lagi....
tak malu ke dengan senior2 korang ni?
hmmm..whatever..malas lah nak ungkit pasal hal ni
lain pulak cerita kang..nanti i buat post khas utk bergossip okkkk...huhu

tadi aku tengok wayang
setelah sekian lama menjauhkan diri dari panggung wayang
mula2 memang plan nak pegi loyat hantar mp4 yang bengong tu
tapi tak jadi sebab macam banyak kerja yang harus disiapkan (deadline utk semua kerja hampir tiba)
tiba2 pagi tadi c gaban mesej,bawa tgk wayang
aku pun on je lah...sekali pegi loyat and tgk wyg kat times square
plan nak tengok 'race to the witch mountain' sbb mcm best
alih2,cerita tu laku sangat..seat tnggl 5 tapi kena duk asing2
so,tengoklah cerita lain....last2 cashier tu recommend kan '12 rounds' dengan 'knowing'
'12 rounds' tu mcm action muvi so tak suka...then,bantaila 'knowing'....
meh review sket.....

KNOWING
crita dia bermula 50thn dulu (1959) di mana ada 1 skolah rendah tu smbut perasmian sekolah dorang kot...then,murid2 dia disuruh beri idea nak buat apa smpena majlis tu nanti.so,idea sorang budak pelik ni telah terpilih iaitu menanam satu 'time capsul' dan dalamnya diletakkan semua gambar yang orang akan ramal untuk masa depan.budak pelik tu namanya lucinda.semua bdk2 yang lain lukis gambar,si lucinda ni sahaja yang tulis nombor byk2.then,50thn kemudian,bila 'time capsul' tu dibuka, sorang budak yg bernama cabel telah mendapat nombor2 yg si lucinda tu tulis.ayah dia adalah seorang pensyarah di MIT.so,ada skali masa tgh mabuk2 tu,ayah cabel telah dengan tidak sengajanya dapat merungkai maksud nombor2 tersebut.rupa2nya,nombor2 tersebut mewakili tarikh dan tempat kemalangan2 besar (cthnya tragedi 11/9,taufan katrina..etc.)yang telah berlaku di dunia dan juga jumlah mangsa yang terkorban.maka,ayah cabel ni berusaha untuk memberi amaran tentang kemalangan2 yang bakal berlaku namun takde org yg nak dengar (yela...sounds crazy kan...).setiap satu kemalangan dahsyat berlaku depan mata ayah cabel ni.tapi,tarikh last yang diberi dalam kertas tu tidak diketahui puncanya.sehinggalah sehari sebelum kejadian besar itu berlaku di mana,sebenarnya...disaster yang terakhir dijangka dalam kertas si lucinda tu adalah kiamat (lebih kuranglah..) di mana percikan matahari melampaui batas dan terkena bumi sehingga boleh mencairkan setiap hidupan di atasnya.....

cerita ni memang best except for the part di mana budak cabel itu terdengar bisikan2 selepas dia menerima surat bernombor dari si lucinda. dan ending cerita ni juga sangatlah menghilangkan mood....(pasal tu lah aku tak berapa suka tgk wyg sbb ending setiap cerita yang aku tgk adalah mengecewakan).aku malas nak cerita ending movie ni.so,pegilah tengok sendiri kat pawagam berhampiran anda.
satu yang aku kagum dan membuatkan aku insaf adalah,setiap disaster yang ditunjukkan adalah sangat real dan sangat seram..macam real okk ko tgk kapal terbang ynag besar gabak tu terhempas depan mata ko,then train yang tersasar dari landasan then rempuh tiang,stesen dan sume org yg ada dalam tu...aku insaf dan bersyukur sebab di malaysia,jarang kita dengar kejadian2 yang teruk macam tu berlaku.
sampai sekarang aku masih trauma dengan insiden yang ditunjukkan dalam cerita tu...
jeritan orang2 yang kesakitan,meraung minta tolong...terukkkk sangat...
aku bagi 4 bntang utk cerita ni..klu ending tak slack,aku bagi 4 1/2 tadi(ye..sy mmg kedekut bntang.tak pernah bagi movie 5 bntang)

ok...enough bout that...

sekarang dah on lampu balik...sejam je die suh ttp so,takyah nak lebih2...
kalau nak tutup terus pun boleh gak...tido la trus kan..hoho

cukup untuk hari ini sebab aku macam sudah mengantuk
konon2 nak buat kerja...hampeh sungguhla saya ini....huh~

No comments: